Novice
(Interventni) Zakon o ukrepih za optimizacijo določenih postopkov na upravnih enotah
23. 07. 2024
Matija Urankar
Partner
Državni zbor je dne 15. 7. 2024 po nujnem postopku sprejel interventni Zakon o ukrepih za optimizacijo določenih postopkov na upravnih enotah (ZUOPUE). Namen sprejetega zakona je v razbremenitvi poslovnih procesov na upravnih enotah in ureditvi hitrejšega vstopa tujcev na trg dela. ZUOPUE bo objavljen v Uradnem listu RS v naslednjih dneh.
ZUOPUE za uresničitev svojega namena uvaja dve poglavitni rešitvi:
1) odprava krajevne pristojnosti upravnih enot pri zadevah tujcev
ZUOPUE s spremembo nekaterih določb Zakona o tujcih (ZTuj-2) odpravlja krajevno pristojnost upravnih enot za izdajo in podaljšanje enotnega dovoljenja, modre karte EU, dovoljenja za začasno prebivanje ter izdajo dovoljenja za stalno prebivanje. V teh postopkih bodo tako upravne enote, če Zakon o tujcih ne določa drugače, odločale na območju celotne države.
Krajevna pristojnost bo s spremembo določbe prvega odstavka 4. člena Zakona o prijavi prebivališča (ZPPreb-1) odpravljena tudi za prijavo stalnega in začasnega prebivališča in določitev naslova za vročanje v Republiki Sloveniji.
ZUOPUE bo začel veljati 15. dan po objavi v Uradnem listu, spremenjeni prvi odstavek 4. člena ZPPreb-1 pa se bo začel uporabljati tri mesece po uveljavitvi ZUOPUE (31. člen ZUPUOE).
2) (začasna) poenostavitev postopkov za zaposlovanje tujcev
Bolj bistvena sprememba (vsaj na prvi pogled) je poenostavitev postopkov za zaposlovanje tujcev, ki bo veljala za vloge, vložene do vključno 30. septembra 2024. Ta ukrep lahko Vlada Republike Slovenije podaljša za tri mesece s sklepom, ki se objavi v Uradnem listu Republike Slovenije (24. člen ZUOPUE).
Na podlagi do sedaj veljavnega ZTuj-2 lahko tujec (delavec) delo začne opravljati šele po izdaji in vročitvi enotnega dovoljenja za prebivanje in delo, ki vključuje izdano soglasje Zavoda za zaposlovanje in odločitev o vlogi, ki jo opravi upravna enota.
ZUOPUE predvideva poenostavitev, v skladu s katero se bo lahko tujec pri delodajalcu, s katerim ima sklenjeno pogodbo o zaposlitvi, zaposlil že na podlagi podanega soglasja Zavoda za zaposlovanje (in potrdila o vloženi vlogi za izdajo ali podaljšanje enotnega dovoljenja), brez presoje s strani upravne enote. Delodajalec bo moral po izdanem soglasju od Zavoda za zaposlovanje zahtevati izdajo informativnega lista, tujec pa bo moral delo nastopiti najkasneje 15. dan od njegove izdaje delodajalcu (25. člen ZUOPUE).
Tujec bo lahko na podlagi soglasja Zavoda za zaposlovanje zaposlen do pravnomočne odločitve o vlogi za izdajo ali podaljšanje enotnega dovoljenja – torej, do pravnomočne odločitve upravne enote.
Ali ZUOPUE uvaja učinkovite rešitve za razbremenitev upravnih enot in olajšanje postopkov na področju zaposlovanja tujcev?
Večje upravne enote (predvsem Upravna enota v Ljubljani) se v zadnjih letih spopadajo z velikim vpadom vlog na področju tujcev, postopki za izdajo in podaljšanje enotnih dovoljenj (in drugih dovoljenj za tujce) pa so zato postali izjemno dolgotrajni. Po našem mnenju je odprava krajevne pristojnosti korak v pravo smer, da se breme reševanja teh postopkov razporedi še med ostale (manj obremenjene) upravne enote po Sloveniji. Postopek namreč poteka skoraj v celoti pisno, z izjemo odvzema prstnih odtisov, zato bistvenih razlogov za krajevno pristojnost ni.
Večji dvom pa se poraja glede učinkovitosti druge rešitve – zaposlitve (zgolj) na podlagi soglasja. V praksi je namreč po naših izkušnjah najbolj dolgotrajen korak ta, da upravna enota vlogo sploh začne obravnavati - jo »vzame v roke«, pregleda njeno vsebino in priloge in vlogo pošlje Zavodu za zaposlovanje, z zahtevo, da ta odloči o podaji soglasja k enotnemu dovoljenju.
Povedano drugače, ZUOPUE v ničemer ne spreminja, da bodo morali tujci oziroma delodajalci vlogo vložiti pri upravnih enotah. Prav tako upravnim enotam ne določa posebnega roka, v katerem bodo morale vlogo v presojo poslati Zavodu za zaposlovanje. Za dosego tega cilja bo treba zato delo upravnih enot v praksi organizirati na način, da bo vloga Zavodu za zaposlovanje poslana nemudoma oziroma čim hitreje po vložitvi.
Glede na navedeno ostajamo skeptični, ali bodo ukrepi, ki jih uvaja ZUOPUE, resnično pripomogli k hitrejšemu vstopu tujcev na trg dela in nasploh k večji učinkovitosti postopkov izdaje enotnih dovoljenj. Menimo namreč, da ZUOPUE številnih ključnih težav na tem področju še vedno ne odpravlja.
Prvič, trenutna zakonodaja še vedno ne predvideva t.i. »paketne obravnave« vlog v primerih, ko slovenski delodajalci zaradi izvedbe večjih projektov hitro potrebujejo delovno silo, ki je v Sloveniji ni.
Drugič, po naših izkušnjah največje zaostanke na področju zaposlovanja tujcev povzroča predvsem pretirano birokratska praksa upravnih enot (zahteva po sodno overjenih prevodih sicer razumljive dokumentacije v tujem jeziku, zahteva po predložitvi neobstoječe dokumentacije, večkratno pozivanje na dopolnitev v posledici dolgotrajnega odločanja s strani organa, itd.). Pri tem je bistveno tudi to, da tujcem in delodajalcem administrativna praksa ni vnaprej znana, saj interna navodila, po katerih se upravne enote ravnajo, niso javno dostopna. Zato je po našem mnenju bistvena tudi prevetritev in poenotenje administrativne prakse na področju enotnih dovoljenj.
Sklepno pa izpostavljamo, da se težave v postopkih tujcev pojavljajo tudi pri drugih oblikah dovoljenj (predvsem združitve družine in dovoljenja za stalno prebivanje). Zato bodo v prihodnosti zakonodajne spremembe več kot dobrodošle tudi v povezavi s tovrstnimi oblikami dovoljenj, ki po vsebini (lahko) pomenijo tudi odločanje o posameznikovi pravici do spoštovanja družinskega in zasebnega življenja.
Za vsa morebitna dodatna pojasnila ali podrobnejše informacije se lahko obrnete na naše strokovnjake:
· Matija Urankar, partner (matija.urankar@senica.si);
· mag. Maja Skorupan, odvetnica (maja.skorupan@senica.si); in
· Antonina Nečemer, odvetniška kandidatka (antonina.necemer@senica.si).