Prispevki in intervjuji
Novela zakona o pravilih cestnega prometa prinaša številne novosti za udeležence v prometu
28. 07. 2021
Eva Rop
Partner
Državni zbor je dne 16. 7. 2021 sprejel Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o pravilih cestnega prometa (»ZPrCP-F«), katerega namen je zasledovati temeljne cilje prometno-varnostne politike v Sloveniji, to je zmanjšanje števila prometnih nesreč in prometnih nesreč s smrtnim izidom. Težko pričakovana novela zakona tako prinaša kar nekaj pomembnih novosti in sprememb, ki jih mora poznati sleherni udeleženec cestnega prometa. Novela začne veljati 11. 8. 2021.
Prva izmed pomembnejših novosti, je določitev pogojev za udeležbo lahkih motornih vozil v cestnem prometu. Med lahka motorna vozila štejemo invalidske vozičke in vozila na motorni pogon, kot so vsi skiroji na motorni pogon, pri katerih konstrukcijsko določena hitrost ne presega 25 km/h in niso širši od 80 cm, rolke na električni pogon, segwaye-ji na električni pogon ipd. Vozniki takšnih vozil morajo voziti po kolesarskem pasu, kolesarski stezi ali kolesarski poti, zgolj v primeru, ko teh površin ni ali niso prevozne, smejo voziti ob desnem robu smernega vozišča cesta v naselju, kjer je najvišja dovoljena hitrost vožnje omejena do 50 km/h. Izjema velja za invalidske vozičke na motorni pogon. Zakonodajalec z novelo uzakonja tudi obvezno uporabo zaščitne čelade za voznike lahkih motornih vozil do 18. leta starosti. Novela določa tudi primerno bočno razdaljo pri prehitevanju kolesarjev in voznikov lahkih motornih vozil, ki mora biti najmanj 1,5 m.
Po vzoru nekaterih tujih držav, novela uzakonja tudi novost pri »zavijanju v desno«. Po novem se v preglednih križiščih dovoljuje zavijanje desno pri rdeči luči na semaforju če je smer prosta in kadar je ob drogu semaforja nameščen prometni znak za vožnjo ob rdeči luči na semaforju.
Tako v Sloveniji, kakor drugod po svetu, narašča uporaba mobilnih telefonov med vožnjo. Skladno z zaskrbljujočimi trendi na tem področju, je novela zakona o pravilih cestnega prometa prinesla tudi višje globe za voznike, ki med vožnjo uporabljajo mobilni telefon, tovrstnim kršiteljem pa se po novem poleg globe izrečejo tudi tri kazenske točke.
Novela prinaša višje globe tudi voznikom, ki ne upoštevajo pomena posebnih svetlobnih in zvočnih znakov, nameščenih na vozilih s prednostjo, za spremstvo in v spremstvu, ter voznikom, ki se priključijo vozilu s prednostjo, za spremstvo in v spremstvu ali jih prehitijo ter za voznike, ki kršijo prepoved ustavljanja in parkiranja na označenem parkirnem mestu za invalide. Prav tako se razširja pooblastila občinskih redarjev in cestninskih nadzornikov, ki bodo po novem pristojni tudi za izvajanje nadzora nad območjem skupnega prometa, nadzora nad približevanjem križiščem in razvrščanjem pred križišči ter za nadzor nad pogoji za udeležbo lahkih motornih vozil v cestnem prometu. Prav tako bodo lahko izvajali nadzor v zvezi z uporabo zimske opreme v prometu ter preverjali pogoje za udeležbo lahkih motornih vozil v cestnem prometu.
Povsem na novo je urejeno tudi preizkušanje avtomatiziranih vozil. Gre za motorna vozila z vgrajenimi sistemi, ki lahko samostojno uporabljajo vozilo v cestnem prometu brez ukrepanja voznika, ki počasi postajajo realnost v svetu in tudi pri nas. Območja preizkušanja avtomatiziranih vozil bodo od sedaj morala biti ustrezno označena, prav tako je obvezna označba avtomatiziranih vozil v času preizkušanja, da jih lažje zaznajo in prepoznajo tudi drugi udeleženci cestnega prometa, in sicer s predpisano tablico »CAV«.
Voznik avtomatiziranega vozila bo lahko le voznik, ki ni voznik začetnik in je usposobljen za preizkušanje avtomatiziranih vozil ali sistemov za avtomatizirano vožnjo, med vožnjo pa bo moral biti ves čas v pripravljenosti, da prevzame upravljanje avtomatiziranega vozila. Zaradi morebitnega raziskovanja prometnih nesreč zakon tudi določa, da se mora voznika avtomatiziranega vozila med vožnjo spremljati in snemati z elektronskimi sistemi, vgrajenimi v vozilo.
Pomembnejša novost zadeva tudi najmlajše udeležence v prometu. V skladu z novelo zakona, lahko vsi tisti otroci, ki so višji od 140 cm in težji od 36 kg, zdaj sedijo na avtomobilskih sedežih (tudi sovoznikovem) ter so pripasani zgolj z varnostnim pasom za odrasle.
Kljub številnim novostim in višjim globam za določene kršitve, pa se vozniki lahko razveselijo nižjih glob za prekoračitev dovoljene hitrosti v območju umirjenega prometa, območju za pešce, območju skupnega prometnega prostora, v naselju ter za prekoračitev dovoljene hitrosti na avtocesti ali hitri cesti. Prav tako je razveseljujoča novica tudi ta, da novela vožnje z vozniškim izpitom, katerega veljavnost je zgolj datumsko potekla, ne šteje več za hujši prekršek niti to ni razlog za zaseg motornega vozila.